ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ευρετήριο Άρθρου
ΕΝΤΥΠΑ - ΟΔΗΓΙΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΩΝ
more
Όλες οι Σελίδες

 

1. ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

1.1. Σχεδιασμο?ς

Η διαδικασι?α ανα?πτυξης Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των ε?χει ως εξη?ς: Με την ε?ναρξη του σχολικου? ε?τους 2015-2016 οι Υπευ?θυνοι Αγωγη?ς Υγει?ας (ΑΥ), Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης (ΠΕ), Πολιτιστικω?ν Θεμα?των (ΠΘ), Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των και οι Υπευ?θυνοι ΣΕΠ των ΚΕΣΥΠ ενημερω?νουν τους Διευθυντε?ς και τους Συλλο?γους Διδασκο?ντων των σχολικω?ν μονα?δων, για τις δυνατο?τητες ανα?πτυξης και τη μεθοδολογι?α εφαρμογη?ς προγραμμα?των Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των. Στη συνε?χεια ο Διευθυντη?ς, σε ειδικη? συνεδρι?αση, ενημερω?νει σχετικα? τους εκπαιδευτικου?ς. Οι εκπαιδευτικοι? που επιθυμου?ν να αναλα?βουν την υλοποι?ηση προγρα?μματος συγκροτου?ν μαθητικη? ομα?δα, η οποι?α μπορει? να αποτελει?ται:

-απο? το συ?νολο των μαθητω?ν ενο?ς σχολικου? τμη?ματος (Α/θμια και Β/θμια)

-απο? ομα?δα μαθητω?ν/τριω?ν διαφορετικω?ν τμημα?των η? τα?ξεων (Γ/σια, ΓΕΛ, ΕΠΑΛ) η? και
τμημα?των ειδικο?τητας ΕΠΑΛ/ΕΚ (Β/θμια)

-απο? μαθητε?ς του σχολει?ου σε συνεργασι?α με μαθητε?ς α?λλου σχολει?ου (Β/θμια)

Ο?ταν συγκροτηθει? η ομα?δα, ο εκπαιδευτικο?ς επιλε?γει σε συνεργασι?α με τους μαθητε?ς/τριες το θε?μα του προγρα?μματος. Σε ο?,τι αφορα? την επεξεργασι?α των θεμα?των, υπενθυμι?ζουμε τις βασικε?ς αρχε?ς που εφαρμο?ζονται στα προγρα?μματα των Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των: η διεπιστημονικη? θεω?ρηση, η βιωματικη? προσε?γγιση, η ενθα?ρρυνση της μαθητικη?ς πρωτοβουλι?ας, το α?νοιγμα του σχολει?ου στην κοινωνι?α, η ανα?πτυξη δημοκρατικου? διαλο?γου, η καλλιε?ργεια της κριτικη?ς σκε?ψης και οι αρχε?ς της εκπαι?δευσης για την αειφο?ρο ανα?πτυξη. Μετα? την επιλογη? του θε?ματος, ακολουθει? ο σχεδιασμο?ς του προγρα?μματος που περιλαμβα?νει τον τι?τλο, τα υποθε?ματα, τους στο?χους, το περιεχο?μενο, τη μεθοδολογι?α, το χρονοδια?γραμμα ανα?πτυξης, τις ενδεχο?μενες συνεργασι?ες, τα πεδι?α συ?νδεσης με τα αναλυτικα? προγρα?μματα, το ημερολο?γιο προγραμματισμου? δραστηριοτη?των, τα ονοματεπω?νυμα των εκπαιδευτικω?ν και τα ονοματεπω?νυμα των μαθητω?ν που θα συμμετε?χουν. Στη συνε?χεια, συμπληρω?νεται με τις πληροφορι?ες αυτε?ς «Σχε?διο υποβολη?ς προγρα?μματος Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των», υπο?δειγμα του οποι?ου επισυνα?πτεται (παρα?ρτημα 1).

1.2. Ε?γκριση

Τα συμπληρωμε?να σχε?δια εγκρι?νονται απο? τον Συ?λλογο Διδασκο?ντων της σχολικη?ς μονα?δας η? των σχολικω?ν μονα?δων, σε περι?πτωση συνεργασι?ας σχολει?ων, και στη συνε?χεια υποβα?λλονται στους Υπευθυ?νους των οικει?ων Διευθυ?νσεων Εκπαι?δευσης, προκειμε?νου οι τελευται?οι να δω?σουν τεκμηριωμε?νη ειση?γηση ε?γκριση?ς τους στην Επιτροπη? Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των. Στην Επιτροπη? Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των συμμετε?χουν συ?μφωνα με τις Υ.Α.: 1) Γ2/4867 (Β ?629/1992), 2) Γ1/377/865 (Β ?577/1992) και 3) Γ7/107631 (Β ?1477/2003) οι Υπευ?θυνοι/νες Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των και συγκεκριμε?να στις Διευθυ?νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαι?δευσης Α ? Αθη?νας, Β ? Αθη?νας, Γ ? Αθη?νας, Δ ? Αθη?νας, Ανατολικη?ς Αττικη?ς, Δυτικη?ς Αττικη?ς, Πειραια?, Ανατολικη?ς Θεσσαλονι?κης, Δυτικη?ς Θεσσαλονι?κης και Αχαϊ?ας οι Υπευ?θυνοι/νες Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης (ΠΕ), Αγωγη?ς Υγει?ας (ΑΥ) Πολιτιστικω?ν Θεμα?των (ΠΘ) και σε ο?λες τις α?λλες Διευθυ?νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαι?δευσης οι Υπευ?θυνοι/ες Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των (ΣΔ). Ειδικο?τερα, στις Διευθυ?νσεις Β/θμιας Εκπαι?δευσης της χω?ρας συμμετε?χει και ε?νας Υπευ?θυνος ΣΕΠ των ΚΕΣΥΠ. Για την τελικη? ε?γκριση των προγραμμα?των Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των αρμο?διος ει?ναι ο Διευθυντη?ς της οικει?ας Διευ?θυνσης Εκπαι?δευσης, αφου? λα?βει υπο?ψη του τη γνω?μη της Επιτροπη?ς, τους στο?χους των προγραμμα?των και τις δυνατο?τητες των σχολει?ων σε ω?ρες και διδακτικο? προσωπικο?.

Επισημαι?νεται ο?τι στα ολοη?μερα Δημοτικα? σχολει?α (ΕΑΕΠ) με το αναμορφωμε?νο διδακτικο? ωρα?ριο, στην ευε?λικτη ζω?νη αναφε?ρονται συγκεκριμε?να θεματικα? προγρα?μματα που εφαρμο?ζονται μι?α ω?ρα την εβδομα?δα, ως εξη?ς: Α? τα?ξη: Αγωγη? Υγει?ας, Β? τα?ξη: Διατροφικε?ς συνη?θειες, Γ? τα?ξη: Κυκλοφοριακη? Αγωγη?, Δ? τα?ξη: Περιβαλλοντικη? Εκπαι?δευση. Οι εκπαιδευτικοι? οι οποι?οι θα αναλα?βουν αυτα? τα προγρα?μματα της Ευε?λικτης Ζω?νης μπορου?ν να τα υποβα?λουν εκτο?ς απο? το Σχολικο? Συ?μβουλο και στον αντι?στοιχο Υπευ?θυνο Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των της Διευ?θυνσης Πρωτοβα?θμιας Εκπαι?δευσης, ω?στε να ενημερω?νονται για επιπρο?σθετο υλικο? και θεματικε?ς επιμορφωτικε?ς εκδηλω?σεις.

Οι Υπευ?θυνοι/νες Αγωγη?ς Υγει?ας (ΑΥ), Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης (ΠΕ), Πολιτιστικω?ν Θεμα?των (ΠΘ),Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των και οι Υπευ?θυνοι/νες ΣΕΠ των ΚΕΣΥΠ οφει?λουν να παρακολουθου?ν την ομαλη? και με ενεργο? παρουσι?α των συμμετεχο?ντων εξε?λιξη των προγραμμα?των, να υποστηρι?ζουν και να αξιολογου?ν τα υλοποιου?μενα προγρα?μματα ευθυ?νης τους και μετα? απο? σχετικη? ε?γκριση απο? τους οικει?ους Διευθυντε?ς Εκπαι?δευσης ο?σον αφορα? στην Πρωτοβα?θμια Εκπ/ση και απο? τις αρμο?διες Δ/νσεις του ΥΠ.Π.Ε.Θ. ο?σον αφορα? στη Δευτεροβα?θμια Εκπ/ση να οργανω?νουν επιμορφωτικε?ς συναντη?σεις, σεμινα?ρια, ημερι?δες, καθω?ς και να επιμορφω?νουν κατα? προτεραιο?τητα εκπαιδευτικου?ς, που δεν ε?χουν προηγου?μενη εμπειρι?α στην υλοποι?ηση προγραμμα?των. Για ο?λα τα προαναφερο?μενα μπορου?ν να συνεργα?ζονται με τμη?ματα Πανεπιστημι?ων, Σχολικου?ς Συμβου?λους, ΚΠΕ (προγρα?μματα Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης, σεμινα?ρια με εκπαιδευτικου?ς), ΟΤΑ, Μουσει?α, Βιβλιοθη?κες, Αρχει?α, μη κυβερνητικου?ς φορει?ς, ειδικου?ς επιστη?μονες, επαγγελματι?ες κ.α. ανα?λογα με τις θεματικε?ς των προγραμμα?των.

Οι Υπευ?θυνοι/νες ΑΥ, ΠΕ, ΠΘ, Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των και οι Υπευ?θυνοι/νες ΣΕΠ των ΚΕΣΥΠ καθω?ς και ο/η Διευθυντη?ς/ντρια της σχολικη?ς μονα?δας ελε?γχουν την υλοποι?ηση των εγκεκριμε?νων προγραμμα?των.
Προτει?νεται, ο?ταν αυτο? ει?ναι εφικτο?, η αρχικη? ενημε?ρωση - επι?σκεψη στα σχολει?α να γι?νεται απο? κοινου?, απο? τους Υπευθυ?νους ο?λων των Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των (εκει? ο?που υπα?ρχουν περισσο?τεροι του ενο?ς) και τους υπευθυ?νους ΣΕΠ των ΚΕΣΥΠ.

Διευκρινι?ζεται ο?τι οι ο?μιλοι των Προ?τυπων και Πειραματικω?ν Σχολει?ων δεν υποβα?λλονται για ε?γκριση ως προγρα?μματα Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των.

1.3. Δαπα?νες υλοποι?ησης

Για το τρε?χον σχολικο? ε?τος δεν προβλε?πεται απο? τον κρατικο? πρου?πολογισμο? κα?λυψη δαπανω?ν για αναλω?σιμα και υπερωρι?ες εκπαιδευτικω?ν.

1.4. Δια?ρκεια και ωρα?ριο υλοποι?ησης προγραμμα?των ? συμμετοχη? των Εκπαιδευτικω?ν

Για την Πρωτοβα?θμια Εκπ/ση τα προγρα?μματα Αγωγη?ς Υγει?ας, Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης και Πολιτιστικω?ν Θεμα?των υλοποιου?νται κατα? τη δια?ρκεια του διδακτικου? ε?τους.

Για τη Δευτεροβα?θμια Εκπ/ση η δια?ρκεια ενο?ς προγρα?μματος Αγωγη?ς Σταδιοδρομι?ας, Αγωγη?ς Υγει?ας, Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης και Πολιτιστικω?ν Θεμα?των μπορει? να ει?ναι τουλα?χιστον 5 μη?νες.

Τα προγρα?μματα στην Πρωτοβα?θμια Εκπαι?δευση υλοποιου?νται εντο?ς ωρολογι?ου προγρα?μματος κατα? κυ?ριο λο?γο στην ευε?λικτη ζω?νη και με δυνατο?τητα διαθεματικη?ς προσε?γγισης σε ο?λα μαθη?ματα. Κα?θε εκπαιδευτικο?ς Πρωτοβα?θμιας Εκπ/σης μπορει? να υλοποιει? ε?ως δυ?ο (2) προγρα?μματα.

Τα προγρα?μματα Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των στη Δευτεροβα?θμια Εκπαι?δευση υλοποιου?νται μετα? το πε?ρας των μαθημα?των. Κα?θε εκπαιδευτικο?ς Δευτεροβα?θμιας Εκπ/σης μπορει? να υλοποιει? ε?ως δυ?ο (2) προγρα?μματα, εκ των οποι?ων το ε?να ως αναλαμβα?νων. Κα?θε προ?γραμμα μπορει? να υποστηρι?ζεται απο? ομα?δα 1-3 εκπαιδευτικω?ν, συμπεριλαμβανομε?νου του αναλαμβα?νοντος. Για κα?θε προ?γραμμα διατι?θεται εβδομαδιαι?ως ε?να δι?ωρο, το οποι?ο ορι?ζεται συγκεκριμε?να και αναγρα?φεται στο πρακτικο? του Συλλο?γου Διδασκο?ντων του σχολει?ου που εγκρι?νει το προ?γραμμα.

Το πρακτικο? αυτο? συνοδευ?ει το «Σχε?διο υποβολη?ς προγρα?μματος» (βλε?πε συνοδευτικα? ε?ντυπα Παρα?ρτημα 1).

Στις σχολικε?ς μονα?δες Δευτεροβα?θμιας Εκπαι?δευσης δικαιολογου?νται με?χρι δυ?ο ω?ρες συμπλη?ρωσης ωραρι?ου για τους εκπαιδευτικου?ς, εφο?σον ε?χουν καλυφθει? ο?λες οι αναθε?σεις των ειδικοτη?των τους στη σχολικη? μονα?δα ο?που ανη?κουν καθω?ς και σε σχολικε?ς μονα?δες του οικει?ου ΠΥΣΔΕ. Το διατιθε?μενο δι?ωρο θα δι?νεται υ?στερα απο? απο?φαση του οικει?ου ΠΥΣΔΕ. Για το σχολικο? ε?τος 2015-2016 οι κοινε?ς ειδικο?τητες (ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ11, ΠΕ16, ΠΕ19, ΠΕ20, ΠΕ32 και ΠΕ18.41) της Δευτεροβα?θμιας Εκπ/σης δεν δικαιου?νται συμπλη?ρωση ωραρι?ου λο?γω ε?λλειψης διδακτικου? προσωπικου?. Στις περιπτω?σεις στις οποι?ες στο οικει?ο ΠΥΣΔΕ και ΠΥΣΠΕ ε?χουν καλυφθει? πλη?ρως τα κενα? στις προαναφερθει?σες ειδικο?τητες, δυ?ναται να εγκριθει? συμπλη?ρωση ωραρι?ου για υλοποι?ηση προγραμμα?των με απο?φαση ΠΥΣΔΕ και υ?στερα απο? σχετικη? βεβαι?ωση του οικει?ου ΠΥΣΠΕ ο?τι ε?χουν πλη?ρως καλυφθει? οι ανα?γκες στην αντι?στοιχη ειδικο?τητα.

Η συμπλη?ρωση ωραρι?ου αφορα? τον/την εκπαιδευτικο? που αναλαμβα?νει προ?γραμμα η? εναλλακτικα? κατανε?μεται σε δυ?ο εκπαιδευτικου?ς του προγρα?μματος, εφο?σον το επιτρε?πει το ωρολο?γιο προ?γραμμα και το δυναμικο? του σχολει?ου.

Στις σχολικε?ς μονα?δες Πρωτοβα?θμιας και Δευτεροβα?θμιας Εκπαι?δευσης κα?θε μαθητη?ς μπορει? να συμμετε?χει με?χρι και σε δυ?ο (2) προγρα?μματα.

Αναφορικα? με τα ευρωπαι?κα? προγρα?μματα Erasmus+ και δεδομε?νου ο?τι σκοπο?ς τους ει?ναι η δια?χυση της γνω?σης σε ε?να ευρυ? πλαι?σιο και η εμπλοκη? κατα? το δυνατο? περισσοτε?ρων συμμετεχο?ντων, δεν τι?θεται περιορισμο?ς στον αριθμο? των μελω?ν που απαρτι?ζουν την παιδαγωγικη? ομα?δα που υποστηρι?ζει κα?θε προ?γραμμα, το?σο στην Πρωτοβα?θμια, ο?σο και στη Δευτεροβα?θμια Εκπαι?δευση.

1.5. Ολοκλη?ρωση προγραμμα?των Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των ? Βεβαιω?σεις Υλοποι?ησης Προγρα?μματος

Αμε?σως μετα? την ολοκλη?ρωση των προγραμμα?των ε?καστης σχολικη?ς μονα?δας, κατατι?θενται τα παραδοτε?α εκα?στου προγρα?μματος στον αντι?στοιχο Υπευ?θυνο και ο Διευθυντη?ς του Σχολει?ου ενημερω?νει εγγρα?φως τον/τους Υπευ?θυνο/ους Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των και τους Υπευθυ?νους ΣΕΠ των ΚΕΣΥΠ για την ολοκλη?ρωση η? μη των προγραμμα?των του σχολει?ου, συ?μφωνα με το Σχε?διο Υποβολη?ς Προγρα?μματος που ει?χε υποβληθει? στην αρχη? του σχολικου? ε?τους.

Στη συνε?χεια λαμβα?νοντας υπο?ψη την παραπα?νω ενημε?ρωση χορηγει?ται Βεβαιω?ση Υλοποι?ησης Προγρα?μματος με τις υπογραφε?ς του Διευθυντη? Εκπ/σης και του Υπευθυ?νου ΑΥ/ΠΕ/ ΠΘ/Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των/ΣΕΠ-ΚΕΣΥΠ.
Στο τε?λος της σχολικη?ς χρονια?ς για ο?λες τις Σχολικε?ς Δραστηριο?τητες ορι?ζεται ημε?ρα η? διη?μερο παρουσι?ασης-προβολη?ς των προγραμμα?των (γιορτε?ς μαθητικη?ς δημιουργι?ας) σε τοπικο? επι?πεδο.

1.6. Συνεργασι?ες με α?λλους φορει?ς

Προγρα?μματα Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των μπορου?ν να υλοποιηθου?ν, συ?μφωνα με τις προαναφερθει?σες πρου?ποθε?σεις και διαδικασι?ες, στο πλαι?σιο οποιουδη?ποτε προγρα?μματος εγκεκριμε?νης συνεργασι?ας του ΥΠ.Π.Ε.Θ. με α?λλους κυβερνητικου?ς η? μη κυβερνητικου?ς φορει?ς, δημο?σιους οργανισμου?ς, φορει?ς τοπικη?ς η? περιφερειακη?ς αυτοδιοι?κησης, ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΚΠΕ κ.α?. καθω?ς επι?σης και στο πλαι?σιο υλοποι?ησης καινοτο?μων προγραμμα?των η? προγραμμα?των διεθνω?ν συνεργασιω?ν. Για οποιαδη?ποτε συνεργασι?α με φορει?ς η? φυσικα? προ?σωπα με?σα στις σχολικε?ς μονα?δες Πρωτοβα?θμιας και Δευτεροβα?θμιας Εκπαι?δευσης, θα πρε?πει να υπα?ρχει:
ε?γκριση του φορε?α απο? τις αρμο?διες Δ/νσεις του ΥΠ.Π.Ε.Θ. (οι εγκρι?σεις ισχυ?ουν για ε?να σχολικο? ε?τος),
η συ?μφωνη γνω?μη του Συλλο?γου Διδασκο?ντων της σχολικη?ς μονα?δας.

1.7. Προθεσμι?α υποβολη?ς Προγραμμα?των

Τα σχε?δια προγραμμα?των πρε?πει να υποβληθου?ν με?χρι τις 20 Νοεμβρι?ου 2015, στον
αντι?στοιχο Υπευ?θυνο της οικει?ας Διευ?θυνσης Εκπαι?δευσης.

Οι Διευθυ?νσεις Εκπαι?δευσης πρε?πει να ε?χουν ολοκληρω?σει τις διαδικασι?ες ε?γκρισης των
υποβληθε?ντων σχεδι?ων προγραμμα?των με?χρι τις 30 Νοεμβρι?ου 2015.

1.8. ΕΠΙΚΑΙΡΟ ΘΕΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2015-16

Στο πλαι?σιο της κοινωνικα? κριτικη?ς δια?στασης της εκπαι?δευσης, της ενι?σχυσης του περιβαλλοντικου?, κοινωνικου? και πολιτικου? γραμματισμου? των μαθητω?ν, με κυρι?αρχες τις ε?ννοιες της κοινωνικη?ς δικαιοσυ?νης, αλληλεγγυ?ης, δημοκρατι?ας, διαπολιτισμικο?τητας και αγωγη?ς υγει?ας και αξιοποιω?ντας τη συσσωρευμε?νη εμπειρι?α των θεματικω?ν ετω?ν για την Εκπαι?δευση για την Αειφο?ρο Ανα?πτυξη (Ανθρω?πινα δικαιω?ματα ? Ενεργο?ς πολι?της) την τρε?χουσα σχολικη? χρονια? συνιστα?ται να δοθει? προτεραιο?τητα σε θε?ματα μετανα?στευσης, προσφυγια?ς και ασυ?λου, με δεδομε?να:

α) τη διο?γκωση του προσφυγικου? προβλη?ματος και

β) την ανα?γκη ευαισθητοποι?ησης των μαθητω?ν.

Ενδεικτικοι? θεματικοι? α?ξονες:

-Ανθρω?πινα δικαιω?ματα και αξι?ες

-Δικαιω?ματα του παιδιου?

-Προσφυγικο? /μετανα?στευση / α?συλο

-Γεωπολιτικα? ζητη?ματα (φυσικοι? πο?ροι, συ?νορα)

-Πο?λεμος και προσφυγικο?

-Περιβαλλοντικοι? προ?σφυγες

-Προ?σφυγες και υγει?α

-Εμπορι?α και παρα?νομη διακι?νηση ανθρω?πων (trafficking)

-Ζητη?ματα ταυτο?τητας, ενσωμα?τωσης, διαπολιτισμικο?ς δια?λογος

-Προσφυγικο?/μετανα?στευση και δρα?σεις Διεθνω?ν Οργανισμω?ν

-Ενεργο?ς πολι?της, Κοινωνι?α των πολιτω?ν, εθελοντισμο?ς, ΜΚΟ

-Προσφυγικο?/μετανα?στευση και ΜΜΕ

-Ελληνικα? μεταναστευτικα? και προσφυγικα? ρευ?ματα διαχρονικα? (χω?ρες υποδοχη?ς, αι?τια)

Οι Υπευ?θυνοι Π.Ε., Α.Υ., Π.Θ. και Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των καθω?ς και τα ΚΠΕ θα υποστηρι?ξουν με αντι?στοιχες δρα?σεις την εκπο?νηση σχετικω?ν σχολικω?ν προγραμμα?των.

2. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Οι Υπευ?θυνοι Αγωγη?ς Υγει?ας, Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης, Πολιτιστικω?ν Θεμα?των, Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των και οι Υπευ?θυνοι ΣΕΠ των ΚΕΣΥΠ παρακολουθου?ν, υποστηρι?ζουν τα αντι?στοιχα προγρα?μματα των σχολικω?ν μονα?δων της οικει?ας Διευ?θυνσης και στο πλαι?σιο των αρμοδιοτη?των τους:

επισκε?πτονται τις σχολικε?ς μονα?δες, ενημερω?νουν τους εκπαιδευτικου?ς και τους Διευθυντε?ς για τις δυνατο?τητες υλοποι?ησης προγραμμα?των, συ?μφωνα με το θεσμικο? πλαι?σιο και ενθαρρυ?νουν τη συμμετοχη? τους σε αυτα?

συμβα?λλουν στον σχεδιασμο? των προγραμμα?των και προτει?νουν θεματολογι?α βοηθου?ν τους εκπαιδευτικου?ς στον σχεδιασμο? του προγρα?μματος, ενθαρρυ?νοντας καινοτο?μες προσεγγι?σεις

λειτουργου?ν ως πολλαπλασιαστε?ς: επισκε?πτονται τις σχολικε?ς μονα?δες και οργανω?νουν συναντη?σεις ομα?δων εκπαιδευτικω?ν, με σκοπο? την ενημε?ρωση των εκπαιδευτικω?ν σε ζητη?ματα βιβλιογραφι?ας, μεθοδολογι?ας, αλλα? και για την μετα?δοση/δια?χυση των πληροφοριω?ν και γνω?σεων απο? τα κα?θε ει?δους επιμορφωτικα? σεμινα?ρια και συναντη?σεις στα οποι?α συμμετε?χουν οι ι?διοι

εμψυχω?νουν και στηρι?ζουν τους μαθητε?ς στην διαδικασι?α ανακα?λυψης της γνω?σης με?σα απο? την ε?ρευνα, την ανα?λυση-συ?νθεση των δεδομε?νων και τη βιωματικη? προσε?γγιση οργανω?νουν εκδη?λωση με τη λη?ξη του σχολικου? ε?τους, στην οποι?α παρουσια?ζονται τα προγρα?μματα των σχολει?ων της Διευ?θυνσης

ενημερω?νουν τους εκπαιδευτικου?ς για επιστημονικε?ς συναντη?σεις, σεμινα?ρια, ημερι?δες κ.α?. των τομε?ων ευθυ?νης τους, καθω?ς και για τις δυνατο?τητες συμμετοχη?ς τους σε θεματικα? σχολικα? δι?κτυα

παρακολουθου?ν την πορει?α υλοποι?ησης των προγραμμα?των σε ο?λα τα σχολει?α περιοχη?ς ευθυ?νης τους

οργανω?νουν σεμινα?ρια ? ημερι?δες και επιμορφω?νουν τους εκπαιδευτικου?ς

Επισημαι?νεται ο?τι τα προγρα?μματα σχολικω?ν δραστηριοτη?των διαφοροποιου?νται απο? τη συμβατικη? διδασκαλι?α και διακρι?νονται ως προς:

τον θεματικο? - περιορισμε?νο χαρακτη?ρα του γνωστικου? αντικειμε?νου

την ομαδοσυνεργατικη? με?θοδο εργασι?ας

τη δομη?, καθω?ς περιλαμβα?νουν μελε?τη πεδι?ου και εργαστη?ρια θεματικω?ν δραστηριοτη?των

και ως εκ του?του δεν αποτελου?ν τυπικο? μα?θημα.

2.1. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Η Αγωγη? Υγει?ας, ο?πως αυτη? ορι?ζεται απο? τα σχετικα? κει?μενα του Παγκο?σμιου Οργανισμου? Υγει?ας, στοχευ?ει στην ανα?πτυξη δεξιοτη?των και κριτικη?ς σκε?ψης των μαθητω?ν με την υιοθε?τηση υγιω?ν στα?σεων και συμπεριφορω?ν αφενο?ς για τη βελτι?ωση της ψυχικη?ς και σωματικη?ς υγει?ας και αφετε?ρου για την αναβα?θμιση του κοινωνικου? και φυσικου? περιβα?λλοντος.

2.1.1. Δρα?σεις Αγωγη?ς Υγει?ας

Προγρα?μματα Α.Υ. καθω?ς και λειτουργι?α Θεματικω?ν Δικτυ?ων μπορου?ν να υλοποιηθου?ν και στο πλαι?σιο εγκεκριμε?νης συνεργασι?ας του ΥΠ.Π.Ε.Θ. με α?λλους κυβερνητικου?ς η? μη κυβερνητικου?ς φορει?ς, φορει?ς περιφερειακη?ς η? τοπικη?ς αυτοδιοι?κησης, Α.Ε.Ι., ερευνητικα? κε?ντρα κ.λπ., οι οποι?οι μπορου?ν με τα δικα? τους με?σα να στηρι?ξουν το ε?ργο των εκπαιδευτικω?ν και των σχολει?ων.

2.2. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ

Ο Επαγγελματικο?ς Προσανατολισμο?ς ει?ναι μια διαδικασι?α, η οποι?α ε?χει ως σκοπο? να βοηθη?σει τους μαθητε?ς να συνειδητοποιη?σουν τις κλι?σεις και να αναπτυ?ξουν τις δεξιο?τητε?ς τους, ω?στε να μπορου?ν οι ι?διοι να διαχειρι?ζονται τα θε?ματα της προσωπικη?ς και επαγγελματικη?ς τους ανα?πτυξης.

Ο θεσμο?ς του Επαγγελματικου? Προσανατολισμου? εφαρμο?ζεται διδακτικα? το?σο στην τα?ξη, στο πλαι?σιο των ωρολογι?ων προγραμμα?των της Γ' τα?ξης Γυμνασι?ου (τρι?μηνο βιωματικω?ν δρα?σεων ? συνθετικω?ν εργασιω?ν project με διδακτικο? αντικει?μενο-μα?θημα: «Σχολικο?ς Επαγγελματικο?ς Προσανατολισμο?ς) και της Α? Λυκει?ου ΕΠΑΛ (μα?θημα ειδικο?τητας για ο?λες τις ομα?δες προσανατολισμου?: «Σχολικο?ς Επαγγελματικο?ς Προσανατολισμο?ς ? Περιβα?λλον Εργασι?ας ? Ασφα?λεια και Υγιεινη?»), ο?σο και στο πλαι?σιο υλοποι?ησης προγραμμα?των Αγωγη?ς Σταδιοδρομι?ας.

Τα 79 Κε?ντρα Συμβουλευτικη?ς και Προσανατολισμου? (ΚΕΣΥΠ), εξυπηρετου?ν, παρε?χουν στη?ριξη σε μαθητε?ς, νε?ους ε?ως 25 ετω?ν, γονει?ς-κηδεμο?νες και εκπαιδευτικου?ς στα θε?ματα σταδιοδρομι?ας (εκπαιδευτικη?ς, επαγγελματικη?ς) και κοινωνικη?ς ανα?πτυξης, καθω?ς και ε?γκυρη πληροφο?ρηση-τεκμηρι?ωση σχετικα? με θε?ματα εκπαιδευτικω?ν και επαγγελματικω?ν διεξο?δων και συνεργα?ζονται με φορει?ς της σχολικη?ς κοινο?τητας και κοινωνικου?ς εται?ρους (οικονομικου?ς, εκπαιδευτικου?ς, πολιτιστικου?ς φορει?ς κ.α.). Επι?σης, τα ΚΕΣΥΠ υποστηρι?ζουν την εφαρμογη? του ΣΕΠ στα σχολει?α αρμοδιο?τητα?ς τους και συνεργα?ζονται με τους Σχολικου?ς Συμβου?λους, που ε?χουν την παιδαγωγικη? καθοδη?γηση, καθω?ς και τους εκπαιδευτικου?ς, που υλοποιου?ν θε?ματα του διδακτικου? αντικειμε?νου «Σχολικο?ς Επαγγελματικο?ς Προσανατολισμο?ς».

2.2.1. Δρα?σεις Αγωγη?ς Σταδιοδρομι?ας (Α.Σ.)

Προγρα?μματα Α.Σ.

Θεματικα? Δι?κτυα Α.Σ. (τοπικα?, μεταξυ? των ΚΕΣΥΠ, περιφερειακα? και εθνικα?)

Στο πλαι?σιο των Προγραμμα?των Α.Σ. και των Θεματικω?ν Δικτυ?ων κα?θε παιδαγωγικη? ομα?δα μπορει? να συνεργαστει? με φορει?ς περιφερειακη?ς η? τοπικη?ς αυτοδιοι?κησης, ΚΕΣΥΠ α?λλης περιοχη?ς, Α.Ε.Ι., ερευνητικα? κε?ντρα, με κυβερνητικου?ς η? μη κυβερνητικου?ς φορει?ς, καθω?ς και με φορει?ς απασχο?λησης, προ?νοιας κ.α?., να πραγματοποιει? επισκε?ψεις, ενημερωτικε?ς συναντη?σεις, διαδικτυακε?ς επικοινωνι?ες, μικρε?ς ε?ρευνες πεδι?ου, συνεντευ?ξεις και ο?,τι α?λλο κριθει? απαραι?τητο και ωφε?λιμο για την αποτελεσματικο?τητα του προγρα?μματος.

2.2.2. Η Υποστη?ριξη των Προγραμμα?των Αγωγη?ς Σταδιοδρομι?ας

Οι Συ?μβουλοι ΣΕΠ που υπηρετου?ν στα ΚΕΣΥΠ της χω?ρας, ενημερω?νουν και υποστηρι?ζουν τους ενδιαφερο?μενους εκπαιδευτικου?ς και γενικο?τερα συνεργα?ζονται το?σο στο στα?διο του σχεδιασμου? ο?σο και σε αυτο? της υλοποι?ησης προγραμμα?των Αγωγη?ς Σταδιοδρομι?ας.

Στη φα?ση του σχεδιασμου? των προγραμμα?των, υπα?ρχει η δυνατο?τητα ενημε?ρωσης των ενδιαφερο?μενων εκπαιδευτικω?ν απο? τα αρχει?α παλαιο?τερων προγραμμα?των που τηρου?ν τα ΚΕΣΥΠ, ω?στε να διευκολυ?νεται η επαφη? των ενδιαφερο?μενων με εκπαιδευτικου?ς που ε?χουν εμπειρι?α υλοποι?ησης προγραμμα?των Α.Σ.

Οι εκπαιδευτικοι? που σχεδια?ζουν να υλοποιη?σουν προ?γραμμα Αγωγη?ς Σταδιοδρομι?ας, υποβα?λλουν στη Διευ?θυνση Δευτεροβα?θμιας Εκπαι?δευσης, ο?που ανη?κει το σχολει?ο στο οποι?ο υπηρετου?ν, το επισυναπτο?μενο Σχε?διο Υποβολη?ς Προγρα?μματος (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1), αφου? προηγουμε?νως ενημερω?σουν το ΚΕΣΥΠ της περιοχη?ς τους.

Μετα? την ε?γκριση των προγραμμα?των Α.Σ. ενημερω?νονται απο? την επιτροπη? και με?σω της Διευ?θυνσης Δευτεροβα?θμιας Εκπαι?δευσης τα αρμο?δια ΚΕΣΥΠ, τα οποι?α και διατηρου?ν Αρχει?ο Υλοποι?ησης Εγκεκριμε?νων Προγραμμα?των Αγωγη?ς Σταδιοδρομι?ας για τα σχολει?α αρμοδιο?τητα?ς τους.

H παρουσι?αση των υλοποιημε?νων προγραμμα?των Αγωγη?ς Σταδιοδρομι?ας μπορει? να γι?νει ει?τε αυτο?νομα στο πλαι?σιο των γενικο?τερων εκδηλω?σεων του σχολει?ου, ει?τε να συμπεριληφθει? στις δραστηριο?τητες των «Ημερω?ν Σταδιοδρομι?ας», συ?μφωνα με την με αρ. πρωτ. Γ2/5088/1-10-01 Υ.Α. (Β ?1341) «Οργα?νωση Εκδηλω?σεων με θε?μα ?Ημε?ρες Σταδιοδρομι?ας? στις σχολικε?ς μονα?δες Δευτεροβα?θμιας Εκπαι?δευσης» και στο διη?μερο παρουσι?ασης-προβολη?ς των προγραμμα?των του σχολει?ου.

2.3. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Η Περιβαλλοντικη? Εκπαι?δευση (Π.Ε.) ει?ναι μια διαρκη?ς διαδικασι?α δια της οποι?ας τα α?τομα και οι κοινωνικε?ς ομα?δες θα συνειδητοποιη?σουν το περιβα?λλον τους και θα αποκτη?σουν τις γνω?σεις, τις αξι?ες, τις ικανο?τητες, την εμπειρι?α και επι?σης τη θε?ληση που θα τους επιτρε?ψουν να δρα?σουν ατομικα? και συλλογικα? με σκοπο? την επι?λυση των σημερινω?ν και μελλοντικω?ν προβλημα?των του περιβα?λλοντος. (Unesco)

2.3.1. Δρα?σεις Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης

Ενδεικτικα? στα προγρα?μματα Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης, ει?ναι δυνατο?ν να αναπτυχθου?ν δρα?σεις, ο?πως:

Προγρα?μματα Π.Ε. στην Πρωτοβα?θμια και Δευτεροβα?θμια εκπαι?δευση

Προγρα?μματα μονοη?μερα η? διη?μερα Π.Ε. για την Πρωτοβα?θμια Εκπ/ση, που υλοποιου?νται στα Κε?ντρα Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης (ΚΠΕ) της χω?ρας

Προγρα?μματα μονοη?μερα ε?ως τριη?μερα Π.Ε. για τη Δευτεροβα?θμια Εκπ/ση, που υλοποιου?νται στα Κε?ντρα Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης (ΚΠΕ) της χω?ρας

Θεματικα? Δι?κτυα Π.Ε. (τοπικα?, περιφερειακα?, εθνικα? και διεθνη?)

Προ?γραμμα Π.Ε καθω?ς και λειτουργι?α Θεματικω?ν Δικτυ?ων μπορου?ν να υλοποιηθου?ν και στο πλαι?σιο εγκεκριμε?νης συνεργασι?ας του ΥΠ.Π.Ε.Θ. με α?λλους κυβερνητικου?ς η? μη κυβερνητικου?ς φορει?ς, φορει?ς περιφερειακη?ς η? τοπικη?ς αυτοδιοι?κησης, Α.Ε.Ι., ερευνητικα? κε?ντρα κ.λπ., οι οποι?οι μπορου?ν με τα δικα? τους με?σα να στηρι?ξουν το ε?ργο των εκπαιδευτικω?ν και των σχολει?ων.

Επισημαι?νεται ο?τι δεν θεωρου?νται ως αυτοτελη? προγρα?μματα Περιβαλλοντικη?ς Αγωγη?ς οι τριη?μερες περιβαλλοντικε?ς εκδρομε?ς, οι επισκε?ψεις στα Κε?ντρα Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης, οι ημε?ρες τοπικω?ν δρα?σεων, ο?πως καθαρισμο?ς παραλιω?ν, δενδροφυτευ?σεις, συμμετοχη? σε εκδηλω?σεις φορε?ων κ.λπ. Ο?λες αυτε?ς οι χρη?σιμες δραστηριο?τητες μπορου?ν να εγκρι?νονται, μο?νο αν αποτελου?ν μικρο? τμη?μα ενο?ς κανονικου? πολυ?μηνου παιδαγωγικου? προγρα?μματος.

2.3.2. Η Υποστη?ριξη των Προγραμμα?των Π.Ε.

Το ΥΠ.Π.Ε.Θ. στηρι?ζει το ε?ργο των εκπαιδευτικω?ν στο σχολει?ο δια των Υπευθυ?νων Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των/Υπευθυ?νων Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης στις Δ/νσεις Εκπαι?δευσης και δια των Κε?ντρων Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης (ΚΠΕ).

Οι Υπευ?θυνοι παρακολουθου?ν και υποστηρι?ζουν τα αντι?στοιχα προγρα?μματα των σχολικω?ν μονα?δων της Δ/νση?ς τους και ενημερω?νουν τους εκπαιδευτικου?ς για τις δυνατο?τητες συνεργασιω?ν με τα Κ.Π.Ε. της περιφερειακη?ς Δ/νσης στην οποι?α ανη?κουν, ο?πως και για τις δυνατο?τητες παρακολου?θησης εκπαιδευτικου? προγρα?μματος σε α?λλα Κ.Π.Ε.

Τα Κε?ντρα Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης (Κ.Π.Ε.): Ση?μερα λειτουργου?ν 53 Κ.Π.Ε. τα οποι?α

παρε?χουν εκπαιδευτικα? προγρα?μματα μιας (1) ε?ως τριω?ν (3) ημερω?ν σε μαθητικε?ς ομα?δες,

οργανω?νουν επιμορφωτικα? σεμινα?ρια για εκπαιδευτικου?ς, παρα?γουν εκπαιδευτικο? υλικο?, αναπτυ?σσουν θεματικα? δι?κτυα σχολει?ων, τοπικε?ς και διεθνει?ς συνεργασι?ες. Η συμμετοχη? των περιβαλλοντικω?ν ομα?δων και των εκπαιδευτικω?ν των σχολει?ων στα προγρα?μματα? τους γι?νεται σε συνεργασι?α με τους Υπευθυ?νους Περιβαλλοντικη?ς Εκπαι?δευσης και Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των των Δ/νσεων.

Τα Κ.Π.Ε. ε?χουν ιδρυ?σει και λειτουργου?ν Εθνικα? Θεματικα? Δι?κτυα στα οποι?α μπορου?ν να συμμετα?σχουν σχολικε?ς μονα?δες οι οποι?ες θα εκπονου?ν προ?γραμμα με το θε?μα του Δικτυ?ου.

Σχετικη? εγκυ?κλιος ενημε?ρωσης θα αποσταλει? εγκαι?ρως πριν τη διαδικασι?α ε?γκρισης των προγραμμα?των προς ο?λες τις σχολικε?ς μονα?δες.

Σημειω?νεται ο?τι κα?θε περιβαλλοντικη? ομα?δα μπορει? να επισκεφθει? κατα? τη δια?ρκεια της σχολικη?ς χρονια?ς με?χρι δυ?ο (2) Κ.Π.Ε., ε?να εντο?ς εμβε?λειας και ε?να εκτο?ς και ο?τι ο Υπευ?θυνος Π.Ε./Σ.Δ. της Δ/νσης πρε?πει να φροντι?σει για την τη?ρηση αυτου? του ο?ρου.

2.4. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ

Τα πολιτιστικα? προγρα?μματα ει?ναι μι?α δημιουργικη? διαδικασι?α που ε?χει ως στο?χο την προω?θηση του πολιτισμου? και την καλλιε?ργεια της αισθητικη?ς με?σα απο? την ε?ρευνα, την μελε?τη και τη δημιουργι?α.

2.4.1 Σχεδιασμο?ς εκπαιδευτικου? προγρα?μματος

α. Επιλογη? θε?ματος και υποθεμα?των (ενδεικτικη? θεματολογι?α Παρα?ρτημα 2)

β. Καθορισμο?ς γενικου? σκοπου? και επιμε?ρους στο?χων

γ. Δημιουργι?α ομα?δων

Στα?δια υλοποι?ησης

Ε?ρευνα για την συλλογη? του υλικου?

Μελε?τη και ερμηνει?α του υλικου?, εξαγωγη? συμπερασμα?των Παραγωγη? και παρουσι?αση ε?ργου

2.4.2 Δρα?σεις Πολιτιστικω?ν Θεμα?των

Προγρα?μματα Πολιτιστικω?ν Θεμα?των

Τοπικα? Θεματικα? Δι?κτυα Πολιτιστικω?ν Θεμα?των

Στο πλαι?σιο πολιτιστικου? προγρα?μματος, μι?α παιδαγωγικη? ομα?δα μπορει? να συνεργαστει? με φορει?ς περιφερειακη?ς η? τοπικη?ς αυτοδιοι?κησης, Α.Ε.Ι., ερευνητικα? κε?ντρα, κυβερνητικου?ς η? μη κυβερνητικου?ς φορει?ς, μουσει?α κ.α?., να πραγματοποιει? επισκε?ψεις, ενημερωτικε?ς συναντη?σεις, διαδικτυακε?ς επικοινωνι?ες, μικρε?ς ε?ρευνες πεδι?ου, συνεντευ?ξεις και ο?,τι α?λλο κριθει? απαραι?τητο και ωφε?λιμο για την αποτελεσματικο?τητα του προγρα?μματος.

Με ευθυ?νη του Υπευ?θυνου Πολιτιστικω?ν Θεμα?των η? Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των και υ?στερα απο? ε?γκριση των αρμο?διων Διευθυ?νσεων του ΥΠ.Π.Ε.Θ. ει?ναι δυνατη? η συγκρο?τηση τοπικω?ν δικτυ?ων πολιτιστικω?ν προγραμμα?των.

2.5. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ eTWINNING

Το eTwinning (www.etwinning.net) ει?ναι μια ευρωπαι?κη? δρα?ση με?σω της οποι?ας σχολει?α απο? διαφορετικε?ς ευρωπαι?κε?ς χω?ρες, κα?νοντας χρη?ση εργαλει?ων Τεχνολογιω?ν Πληροφορι?ας και Επικοινωνιω?ν (ΤΠΕ) συνεργα?ζονται ω?στε να αποκομι?σουν παιδαγωγικα?, κοινωνικα? και πολιτισμικα? οφε?λη. Το eTwinning ξεκι?νησε το 2005 ως η κυ?ρια δρα?ση του eLearning Programme της Ευρωπαι?κη?ς Επιτροπη?ς, ενσωματω?θηκε σταθερα? στο Προ?γραμμα της Δια Βι?ου Μα?θησης απο? το 2007 και αποτε?λεσε με?ρος του Comenius, προγρα?μματος της ΕΕ για τα σχολει?α. Απο? το 2014 η ευρωπαι?κη? δρα?ση eTwinning ενισχυ?εται ως με?ρος του προγρα?μματος Erasmus+ (2014-2020), παι?ζοντας πλε?ον κεντρικο? ρο?λο στην υποστη?ριξη ο?λων των τυ?πων ευρωπαι?κη?ς συνεργασι?ας, στο πεδι?ο της σχολικη?ς εκπαι?δευσης.

Επισημαι?νουμε τη συμπληρωματικο?τητα του eTwinning με τα υπο?λοιπα σχολικα? προγρα?μματα (Πολιτιστικα? Προγρα?μματα, Περιβαλλοντικη? Αγωγη?, Αγωγη? Υγει?ας, Αγωγη? σταδιοδρομι?ας κ.α?.). Ειδικο?τερα, το eTwinning ει?ναι δυνατο?ν να χρησιμοποιηθει? ως με?σο ανα?δειξης της εργασι?ας των εμπλεκο?μενων εκπαιδευτικω?ν με τα προαναφερθε?ντα προγρα?μματα εκτο?ς των ορι?ων της χω?ρας μας, δι?νοντας τους με αυτο? τον τρο?πο ευρωπαι?κη? δια?σταση. Οι εκπαιδευτικοι? μπορου?ν να συνδυα?σουν κα?ποιο α?λλο προ?γραμμα με το eTwinning, να χρησιμοποιη?σουν τα εργαλει?α που τους παρε?χονται απο? τη δικτυακη? πυ?λη του eTwinning, να συνεργαστου?ν με συναδε?λφους τους απο? χω?ρες της Ε.Ε., αλλα? και να δηλω?σουν συμμετοχη? στους Εθνικου?ς και Ευρωπαι?κου?ς διαγωνισμου?ς eTwinning που διεξα?γονται κα?θε χρο?νο.

Επιπλε?ον των ο?σων αναγρα?φονται στην παρου?σα, για το eTwinning ισχυ?ουν τα παρακα?τω:

1. Στην περι?πτωση που ε?να ε?ργο eTwinning λειτουργει? συμπληρωματικα? ως προς α?λλο προ?γραμμα δε θεωρει?ται ως διακριτο? προ?γραμμα. Σε αυτη? την περι?πτωση ο εκπαιδευτικο?ς θεωρει?ται πως
υλοποιει? ε?να προ?γραμμα.

2. Απο? το σχολικο? ε?τος 2014-15 δι?νεται η δυνατο?τητα στους εκπαιδευτικου?ς να υλοποιη?σουν ε?να εθνικο? ε?ργο eTwinning (μο?νο με εκπαιδευτικου?ς της χω?ρας (National eTwinning)).

3. Οι εκπαιδευτικοι? που επιθυμου?ν να υλοποιη?σουν ε?ργο eTwinning εγγρα?φονται ηλεκτρονικα? στην πλατφο?ρμα του eTwinning (www.etwinning.net ) και ακολουθου?ν τα βη?ματα ο?πως περιγρα?φονται στον παρακα?τω συ?νδεσμο:
https://www.etwinning.net/el/pub/discover/how_to_get_involved.htm

4. Ο εκπαιδευτικο?ς δημιουργει? eTwinning συνεργασι?α ο?ποτε αυτο?ς κρι?νει, με δια?ρκεια η οποι?α συμφωνει?ται με το συνεργαζο?μενο σχολει?ο χωρι?ς χρονικο? περιορισμο?.

5. Για τους εκπαιδευτικου?ς της Δευτεροβα?θμιας που αιτου?νται δι?ωρη συμπλη?ρωση ωραρι?ου ισχυ?ει ο?τι και για τα υπο?λοιπα προγρα?μματα σχολικω?ν δραστηριοτη?των. Στην περι?πτωση που ε?να ε?ργο eTwinning λειτουργει? συμπληρωματικα? ως προς α?λλο προ?γραμμα, ο εκπαιδευτικο?ς μπορει? να αιτηθει? δι?ωρη συμπλη?ρωση ωραρι?ου για ε?να απο? τα 2 ε?ργα. Επιπλε?ον, ο?σον αφορα? το eTwinning, η διαδικασι?α για να τεκμηριωθει? το δικαι?ωμα δι?ωρης συμπλη?ρωσης ωραρι?ου ει?ναι η παρακα?τω:

α) Υποβα?λλεται απο? τον ενδιαφερο?μενο εκπαιδευτικο? ηλεκτρονικα? αι?τηση (η φο?ρμα υποβολη?ς
και οι σχετικε?ς οδηγι?ες θα αναρτηθου?ν εγκαι?ρως στον επι?σημο ελληνικο? ιστο?τοπο της δρα?σης www.etwinning.gr ), προκειμε?νου η Εθνικη? Υπηρεσι?α Υποστη?ριξης να εξετα?σει την αι?τηση ως προς τα κριτη?ρια ποιο?τητας και τη δια?ρκεια του ε?ργου και να υποβα?λει την τεκμηριωμε?νη ειση?γηση ε?γκριση?ς της στην Επιτροπη? Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των που λειτουργει? σε κα?θε Διευ?θυνση.

Σε περι?πτωση απο?ρριψης απο? την Επιτροπη? Σχολικω?ν Δραστηριοτη?των ο εκπαιδευτικο?ς μπορει? να συνεχι?σει την υλοποι?ηση του ε?ργου χωρι?ς τη δι?ωρη συμπλη?ρωση ωραρι?ου. Η δι?ωρη συμπλη?ρωση ωραρι?ου ισχυ?ει για ε?να σχολικο? ε?τος.

β) Οι εκπαιδευτικοι? που αιτου?νται δι?ωρη συμπλη?ρωση ωραρι?ου, εφο?σον αυτη? εγκριθει?, οφει?λουν:
να καταγρα?φουν την πορει?α του ε?ργου τους με τη βοη?θεια του εργαλει?ου ?Κα?ρτα Προο?δου? σε διμηνιαι?α βα?ση.
να υποβα?λουν αι?τηση, ω?στε το ε?ργο τους να αξιολογηθει? για την Ετικε?τα Ποιο?τητας. Η υποβολη? της αι?τησης γι?νεται ηλεκτρονικα? στην πλατφο?ρμα του eTwinning και αφου? το ε?ργο ε?χει ολοκληρωθει? η? βρι?σκεται στο τελευται?ο στα?διο.

Η Εθνικη? Υπηρεσι?α Υποστη?ριξης μπορει? να ζητη?σει απο? τον εκπαιδευτικο? αναφορα? για την
πορει?α του ε?ργου του.

Σε περι?πτωση που δεν τηρου?νται τα παραπα?νω η Εθνικη? Υπηρεσι?α Υποστη?ριξης επικοινωνει? με την οικει?α Διευ?θυνση Εκπ/σης του εκπαιδευτικου? για διακοπη? της δι?ωρης συμπλη?ρωσης.

γ) Στα Εθνικα? Ε?ργα eTwinning (eTwinning ε?ργο με συνεργα?τες εκπαιδευτικου?ς απο? την ι?δια χω?ρα) δεν υπα?ρχει η δυνατο?τητα δι?ωρης συμπλη?ρωσης ωραρι?ου.

6. Οι εκπαιδευτικοι? που συμμετε?χουν στα προγρα?μματα eTwinning, δεν ε?χουν την υποχρε?ωση να παραδω?σουν η? να παρουσια?σουν οποιοδη?ποτε ε?ργο ε?χει δημιουργηθει? κατα? τη δια?ρκεια της συνεργασι?ας (εκτο?ς αν το επιθυμου?ν οι ι?διοι).

7. Μετα? την ολοκλη?ρωση του ε?ργου eTwinning, οι εκπαιδευτικοι? που συμμετει?χαν σε αυτο? μπορου?ν να υποβα?λλουν αι?τηση αξιολο?γησης του ε?ργου τους για Εθνικη? Ετικε?τα Ποιο?τητας, εφο?σον θεωρου?ν πως το ε?ργο τους πληροι? τα κριτη?ρια αξιολο?γησης της ποιο?τητας των eTwinning ε?ργων, ο?πως αυτα? τε?θηκαν απο? την ΚΥΥ της δρα?σης (https://www.etwinning.net/el/pub/progress/awards/quality_labels.htm ). H απονομη? εθνικη?ς ετικε?τας ποιο?τητας δι?νει τη δυνατο?τητα συμμετοχη?ς στα Εθνικα? Βραβει?α eTwinning. Η ετικε?τα ποιο?τητας απονε?μεται ατομικα? στον κα?θε εκπαιδευτικο? και για το λο?γο αυτο? πρε?πει να υποβα?λλεται ξεχωριστη? αι?τηση απο? κα?θε συμμετε?χοντα στο ε?ργο. Η Ετικε?τα Ποιο?τητας ει?ναι η αναγνω?ριση στους εκπαιδευτικου?ς τους μαθητε?ς και τα σχολει?α για το υψηλο? επι?πεδο των eTwinning δραστηριοτη?των τους. Η αι?τηση για ετικε?τα ποιο?τητας μπορει? να υποβα?λλεται για αξιολο?γηση καθ? ο?λη τη δια?ρκεια του ε?τους και με?χρι της 31 Αυγου?στου 2016, για τα ε?ργα των εκπαιδευτικω?ν που επιθυμου?ν να συμμετε?χουν στον επο?μενο διαγωνισμο? εθνικω?ν βραβει?ων eTwinning.

2.6. Ευρωπαι?κο? προ?γραμμα ERASMUS+

Οι σχολικε?ς μονα?δες, κατα? τη δια?ρκεια του σχολικου? ε?τους, ει?ναι δυνατο?ν να υλοποιη?σουν ευρωπαι?κα? προγρα?μματα για τα οποι?α ε?χουν πα?ρει σχετικη? ε?γκριση απο? την αρμο?δια Εθνικη? Μονα?δα Συντονισμου?.

Συγκεκριμε?να:

Α. Δυνατο?τητες χρηματοδο?τησης στο πλαι?σιο της Γενικη?ς Εκπαι?δευσης

Στο?χος του ευρωπαι?κου? προγρα?μματος Erasmus+ ει?ναι να βελτιωθει? η ποιο?τητα της διδασκαλι?ας και της εκμα?θησης, απο? την προσχολικη? με?χρι τη δευτεροβα?θμια εκπαι?δευση, σε ο?λη την Ευρω?πη. Παρε?χει σε ο?σους εργα?ζονται στον χω?ρο της εκπαι?δευσης δυνατο?τητες να αναπτυ?ξουν περαιτε?ρω τις επαγγελματικε?ς τους δεξιο?τητες και να συνεργα?ζονται με συναδε?λφους τους στην υπο?λοιπη Ευρω?πη. Στηρι?ζει δραστηριο?τητες που ενισχυ?ουν την ανταλλαγη? ορθω?ν πρακτικω?ν και τη δοκιμη? καινοτο?μων προσεγγι?σεων που ε?χουν να κα?νουν με κοινα? προβλη?ματα, ο?πως η προ?ωρη εγκατα?λειψη του σχολει?ου η? τα χαμηλα? επι?πεδα βασικω?ν δεξιοτη?των, καθω?ς και δραστηριο?τητες που προωθου?ν δεσμου?ς με τον κο?σμο εκτο?ς σχολει?ου και με α?λλους κλα?δους εκπαι?δευσης και κατα?ρτισης.

Στο πλαι?σιο αυτο? περιλαμβα?νονται :

Δυνατο?τητες για τους εκπαιδευτικου?ς, προκειμε?νου να συμμετα?σχουν στο εξωτερικο? σε ευρωπαι?κε?ς δραστηριο?τητες επαγγελματικη?ς εξε?λιξης, ο?πως δομημε?νους κυ?κλους μαθημα?των η? κατα?ρτισης, αναθε?σεις διδασκαλι?ας, επισκε?ψεις παρακολου?θησης εν ω?ρα εργασι?ας.

Συνεργασι?ες μεταξυ? σχολει?ων η? α?λλων οργανισμω?ν, για τη δημιουργι?α διεθνω?ν στρατηγικω?ν συμπρα?ξεων σε θε?ματα κοινου? ενδιαφε?ροντος.

Β. Δυνατο?τητες χρηματοδο?τησης στο πλαι?σιο της Επαγγελματικη?ς Εκπαι?δευσης και Κατα?ρτισης

Το ευρωπαι?κο? προ?γραμμα Erasmus+ στοχευ?ει στη βελτι?ωση της ποιο?τητας της επαγγελματικη?ς εκπαι?δευσης και κατα?ρτισης σε ο?λη την Ευρω?πη και παρε?χει δυνατο?τητες το?σο στους σπουδαστε?ς επαγγελματικη?ς εκπαι?δευσης ο?σο και στο εκπαιδευτικο? προσωπικο? να μεταβου?ν για πρακτικη? α?σκηση στο εξωτερικο?. Βοηθα? τα ιδρυ?ματα επαγγελματικη?ς εκπαι?δευσης και κατα?ρτισης να συνα?πτουν στρατηγικε?ς συμπρα?ξεις με α?λλους οργανισμου?ς και επιχειρη?σεις ω?στε να δημιουργου?νται στενοι? δεσμοι? μεταξυ? εκπαι?δευσης, κατα?ρτισης και εργασιακου? κο?σμου.

Δυνατο?τητες για σπουδαστε?ς επαγγελματικη?ς εκπαι?δευσης και μαθητευο?μενους να τοποθετηθου?ν σε θε?ση στο εξωτερικο?.

Δυνατο?τητες για εκπαιδευτικου?ς να συμμετα?σχουν σε δραστηριο?τητες επαγγελματικη?ς εξε?λιξης σε ευρωπαι?κο? επι?πεδο, ο?πως κατα?ρτιση, επισκε?ψεις η? παρακολου?θηση εν ω?ρα εργασι?ας, ανα?θεση διδασκαλι?ας.

Συμπρα?ξεις μεταξυ? ιδρυμα?των και συνεργασι?α με επιχειρη?σεις.

Γ. Δυνατο?τητες χρηματοδο?τησης για σχολει?α στο πλαι?σιο του Τομε?α Νεολαι?ας

Το ευρωπαι?κο? προ?γραμμα Erasmus+ στον τομε?α της Νεολαι?ας, αναμε?νεται να βοηθη?σει τους νε?ους, με?σω των ανταλλαγω?ν και του εθελοντισμου?, να βελτιω?σουν δεξιο?τητες, προοπτικε?ς απασχο?λησης και να ενισχυ?σουν την ιδιο?τητα του ευρωπαι?ου πολι?τη. Σχολει?α και μαθητε?ς μπορου?ν να λα?βουν με?ρος στο προ?γραμμα και να υλοποιη?σουν δραστηριο?τητες με σκοπο? την ενι?σχυση της διαπολιτισμικη?ς συνει?δησης, της ενεργου? συμμετοχη?ς στην κοινωνι?α, της βελτι?ωσης της γνω?σης για τη Ευρω?πη και τις αξι?ες της, την καλυ?τερη κατανο?ηση της διαφορετικο?τητας, την κοινωνικη? ε?νταξη ατο?μων απο? μειονεκτου?σες ομα?δες. Στο πλαι?σιο αυτο?, μπορου?ν να υλοποιηθου?ν δρα?σεις μαθησιακη?ς κινητικο?τητας και ανταλλαγω?ν νε?ων, στρατηγικε?ς συμπρα?ξεις στον τομε?α της νεολαι?ας, κλπ.

Για τα Α και Β οι ενδιαφερο?μενοι μπορου?ν να αναζητη?σουν πληροφορι?ες στην ιστοσελι?δα της αρμο?διας Εθνικη?ς Μονα?δας Συντονισμου? / ΙΚΥ, http://www.iky.gr/erasmus-plus, στην ιστοσελι?δα του Υπουργει?ου Παιδει?ας, Ε?ρευνας και Θρησκευμα?των www.minedu.gov.gr, και στην επι?σημη ιστοσελι?δα της Ευρωπαι?κη?ς Επιτροπη?ς http://ec.europa.eu/programmes/erasmus- plus/index_en.htm.

Για τον Τομε?α της Νεολαι?ας (παρα?γραφος Γ), και καθω?ς η διαδικασι?α μεταφορα?ς του απο? το Ι?δρυμα Νεολαι?ας και Δια Βι?ου Μα?θησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) στο Ι?δρυμα Κρατικω?ν Υποτροφιω?ν (ΙΚΥ), βα?σει της αρ. 105131/Η1/01-07-2015, ΦΕΚ 1404/τ.Β ?/07-07-2015 Υπουργικη?ς Απο?φασης, βρι?σκεται σε εξε?λιξη, θα υπα?ρξει σχετικη? ενημε?ρωση προς τις σχολικε?ς μονα?δες, αμε?σως μο?λις ολοκληρωθου?ν οι προγραμματισμε?νες ενε?ργειες.

Το σχε?διο υποβολη?ς προγρα?μματος (Παρα?ρτημα 1) που συμπληρω?νεται για την ε?γκριση του προγρα?μματος, δεν αφορα? στα ευρωπαι?κα? προγρα?μματα στο πλαι?σιο του Erasmus+, τα οποι?α ει?ναι η?δη εγκεκριμε?να απο? την Εθνικη?

Μονα?δα Συντονισμου?.

Για την υλοποι?ηση ευρωπαι?κω?ν προγραμμα?των στο πλαι?σιο του Erasmus+ δικαιολογου?νται ω?ρες συμπλη?ρωσης ωραρι?ου, ανα?λογα με τα προβλεπο?μενα στην 1.4 της εγκυκλι?ου.

3. ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ

Οι μετακινη?σεις εκπαιδευτικω?ν και μαθητω?ν στην Πρωτοβα?θμια Εκπαι?δευση υλοποιου?νται στο πλαι?σιο εγκεκριμε?νων εκπαιδευτικω?ν προγραμμα?των σε ΚΠΕ με ε?γκριση μετακι?νησης απο? τον/την Διευθυντη?/ρια Εκπαι?δευσης, συ?μφωνα με τις κει?μενες διατα?ξεις.

Οι μετακινη?σεις εκπαιδευτικω?ν και μαθητω?ν σχολει?ων Δευτεροβα?θμιας Εκπαι?δευσης στο εσωτερικο? και αυτω?ν που υλοποιου?ν ευρωπαι?κα? προγρα?μματα στο εξωτερικο?, εγκρι?νονται συ?μφωνα με την με αρ. πρωτ. 129287/Γ2/10-11-2011 (Β? 2769/2011) Υπουργικη? Απο?φαση.

Συστάσεις του υπ. Παιδείας για τις μαθητικές εκδρομές

Συνιστάται , κατά τον προγραμματισμό των επισκέψεων η αποφυγή χώρων στους οποίους βρίσκονται ζώα σε αιχμαλωσία, με σκοπό την εμπορική τους εκμετάλλευση.

Συνιστάται , κατά τον προγραμματισμό των επισκέψεων  η αποφυγή χώρων στους οποίους βρίσκονται ζώα σε αιχμαλωσία, με σκοπό την εμπορική τους εκμετάλλευση, καθώς αυτό δεν συνάδει με τις γενικές αρχές της εκπαίδευσης , στις οποίες  μεταξύ άλλων, πολύ σημαντική θέση επέχει η ευαισθητοποίηση για την αναγκαιότητα της προστασίας και του σεβασμού  του φυσικού περιβάλλοντος, η υιοθέτηση ανάλογων προτύπων συμπεριφοράς, καθώς και η δημιουργία υπεύθυνων προσωπικοτήτων με κοινωνικές και ανθρωπιστικές αξίες.

Τα παραπάνω αναφέρει έγγραφο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο διαβιβάστηκε σε όλες της σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αφορμή πολλά ερωτήματα που φτάνουν  συνεχώς στην αρμόδια υπηρεσία   και αφορούν σε διδακτικές επισκέψεις μαθητών .

Το υπουργείο Παιδείας υπενθυμίζει τι σχετική νομοθεσία και συγκεκριμένα την παρ. 3 εδ.γ του αρ. 13 του ΠΔ. 201 /98 (ΦΕΚ 161/Α),  η οποία ορίζει τα εξής:

  • Παρέχεται η δυνατότητα στις τάξεις και τις σχολικές μονάδες να επιλέγουν με προσοχή τους επισκέψιμους χώρους ιστορικής και πολιτιστικής αναφοράς (Μουσεία, Θέατρα, Χώροι Εκθέσεων, Βιβλιοθήκες, Εργαστήρια), μονάδες παραγωγής, αξιοθέατα κτλ. και να οργανώνουν στη συνέχεια τις επισκέψεις τους, οι οποίες δεν θα γίνονται κατά τρόπο τυχαίο και αποσπασματικό, αλλά με προγραμματισμένες δράσεις και ένταξή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.